Sunday, January 24, 2010

Lat S 52 36,3° / W 073 40°

Canal Smyth
Idag har vi mött en del fartygstrafik och även sett ett stort vrak. De
fartyg som går genom Magellans sund och vill fortsätta en bit inomskärs
går samma väg som vi.
Vi hade en perfekt natthamn igår. En liten bassäng där vi ankrade och
drog linorna till stranden. Vi välkomnades av fyra små delfiner som
hoppade runt båten och även runt dingen när killarna åkte med
förtöjningsändorna. Vi hade till och med lite kvällssol, det var en
perfekt avslutning på en annars väldigt blåsig dag.

8 comments:

  1. Vraket av Santa Leonora från 1964, I presume. Träffade på bilder igår - och tänkte att det vraket kan man inte undgå att se.

    ReplyDelete
  2. Blir det Magellan för er del? Eller ska nu runda Hornet? undrar en orolig landkrabba...

    ReplyDelete
  3. Som erfaren f.d. besättningsmedlem som upplevt Kaptenernas adrenalinpåslag vid inpassering till atollerna, och som fantasifull läsare av huvudbloggerskans beskrivningar av väder och vind och förhållanden, skulle jag - om vore jag vadslagare - sätta ett stort vad på att de går kanalen. Nämligen!
    Att överhuvudtaget hålla på och segla när det blåser och är kallt, det tycker jag är helt onödigt och slöseri med adrenalin!

    ReplyDelete
  4. Jag har fått rapporter via farmor att det varken blir magellan eller hornet utan ett annat sund/kanal som är emellan magellan och hornet.. men jag är inte säker..

    ReplyDelete
  5. Då blir det inga röda byxor....

    Karin

    ReplyDelete
  6. Det får man enligt gammal hävd bära endast om man seglat runt Kap Horn...

    Karin

    ReplyDelete