Tuesday, March 9, 2010

Lat S 26 52 / long W 047 13

Dag 9
Till skillnad mot det ödsliga Stilla Havet, där fartygstrafiken inte
existerade där vi seglade, är vi här längs Syd Amerikas ostkust mitt i
ett trafikstråk. Det är kul att se lite båtar om dagarna, det påminner
om "den gamla goda tiden".
Igår hade vi en incident, kunde ha blivit värre om inte vi observerat
fartygets framfart. Båten hette "m/s Effort One" och var från Panama.
Det var hans skyldighet att gira, men ingenting hände, vi gjorde anrop
på kanal 16 men inget hände. Till slut var vi tvungna att göra en
undanmanöver, han passerade nära framför stäven. Vi var så pass nära att
vi såg hela bryggan genom kikaren. Där syntes inte en själ, styrman stod
kanske och kokade kaffe och tittade akteröver eller också satt han och
sov i lotsstolen.
Var det bättre förr ?

3 comments:

  1. Otäckt! I deras fall borde det varit bättre för... än akter alltså... :-)
    Det finns trafikdårar överallt. Se upp!

    Karin

    ReplyDelete
  2. Det var allt bättre förr! Utkik på bryggvingen, mässpojken kokade kaffet och svensken var surrad till rors.

    ReplyDelete
  3. Det var nåt med.....den som seglar för sitt bröd????? Det fick jag lära mig samtidigt som jag lärde mig att Barbro var rödhårig och vänsterhänt. Satt du och sov då Anna Karin? Eller gäller inte sånt i dessa farvatten?

    ReplyDelete