Thursday, March 25, 2010

Lat S 8 38 / long W 032 40

Dag 9
Börjar att se Karlavagnen på stjärnhimmeln om natten, det är ett tecken
på att vi snart är på norra halvklotet igen, det är 600 NM dit. Jag
tänker på den 28 september, då passerade vi ekvatorn på förmiddagen,
söderut. Det var dagen efter vi tappade inre förstaget och vi höll på
att jobba med detta. Många latituder och longituder har passerats sen
dess och många nautiska mil har vi lagt bakom oss.
Vi har även under seglingens gång fått ganska många kommentarer om
vägval och tidsaspekt. Den förste riggaren vi träffade på Tahiti som
inte fick jobbet att ersätta staget, var en riktig domedagsprofet. Han
menade att med den riggen skulle vi vara glada om vi kom till Chile. Vi
hittade som sagt en annan som gjorde det vi begärde, utan diskussion,
och som ni vet kom vi till Chile och även runt Eldslandet.
I Ushuaia träffade jag i WiFi-rummet en holländsk dam som var
skepparhustru på en stor holländsk stålseglare som gick på charter till
Antarktis. När jag på hennes fråga svarade att vi skulle gå norrut till
Europa längs Sydamerikas kust titta hon på mig och sa på sin
flamsk-engelska. –"Sailing against the wind and the strrrreeeaaamm "? Nu
är vi snart vid ekvatorn.
Sensmoral:
Det finns många seglare som vet bäst, välj själv vilka råd som skall
räknas till goda.

1 comment:

  1. Jag tycker ni ska segla till Iran! Ska bli kul o ses snart. Saknar faktiskt... bara lite. Har hört att vi får bo kvar o att ni tar seglaregatan! Kramar

    ReplyDelete