Thursday, April 8, 2010

Lat N 26 11 / long W 028 07

Dag 23
Destination?
Många undrar vart i Spanien vi är på väg?
Det är ännu inte bestämt var vi skall lägga upp Anastasia. Vi tittar på
olika alternativ. Troligt är att det blir i Cadiz området eller någon
marina på sydkusten.
När jag sitter och tittar i sjökortet runt Cadiz ser jag bl.a floden
Gaudalquivir med platser som Sevilla och Cordoba. Då tänker jag på min
favoritbok Röde Orm av Frans G. Bengtsson och när han hamnade som
galärslav hos Alemansur i Cordoba. Att vara galärslav, var inget roligt,
den ena dagen var den andra lik så det var svår att hålla reda på tiden.
Dock märkte han tre saker, som visade att tiden gick. Han kedjades fast
vid åran som en skägglös yngling och efter ett tag började skägget växa,
det växte dock inte längre än till åran, där det blev avskavt. "Av alla
sätt att ansa ett skägg så var detta det sämsta." Själv påbörjade jag
denna resa från Rio, kanske inte som en yngling, men dock skägglös, och
kommer fram med skägg.
Dom andra två sätten hur Orm noterade tidens gång? Ni får väl läsa
boken.

1 comment:

  1. Att somna hos barberaren i Rio måste också vara bland de sämre sätten att ansa ett skägg. Tur då att man har några veckor till sjöss att ta skadan igen.

    ReplyDelete