Wednesday, February 19, 2014

Företagsamhet

När vi är ute och seglar, behöver vi hela tiden göra vardagssaker i främmande och olika miljöer, t.ex handla mat, köpa nya verktyg, ja allt man gör hemma i vardagen, kan utomlands bli stora happenings. Det är både roligt och ibland frustrerande att så snabbt som möjligt lära sig utbudet på den nya platsen. Där vi nu ligger säkert och tryggt i Shelterbay marina, är det långt till någon affär överhuvudtaget, marinan ställer därför upp med busstransport två gånger om dagen till ett shoppingcenter 40 min härifrån. En ganska bedagad buss hoppar och skuttar fram på den gropiga vägen, ett par av sätena har kasat ner på golvet, men vad gör man inte för en gratis tur. Resan går via Gatun lock och där kan man bli stående och vänta på en slussning, eller två. Där vid sidan av stoppet sitter en försäljare, säljer dricka och lite att äta. Vart vi än kommer i världen finns det just den här typen av försäljare, jag tycker det är bra och har funderat på varför den typen av företagsamhet inte fungerar i Sverige ? Är det våra myndigheter, hälso och socialstyrelsen som inte tycker det är OK, eller är det för kallt ?
När vi nångång kommer hem tror jag att jag skall sätta mig utanför grinden till Silvergatan, bulla upp med lite kaffe i termos och nybakade kanelbullar till alla söndagspromenerande människor i Sjöbergen. Välkomna.

3 comments: