Thursday, April 10, 2014

S 20 47,3 W 105 4,2

Stjärnhimmeln fascinerar, ju mörkare omgivning, desto fler stjärnor blir
synliga. Vid segling på långa sträckor blir det en fantastisk känsla att
vara en del i ett universum, det är så det känns när man plöjer fram på
havet en riktigt stjärnklar natt. Man är omsluten av det oändliga. För att
inte sväva iväg i allt för många excentiella frågor och tankar, försöker
jag alltid leta efter de stjärnor och stjärnbilder jag känner igen. Orion,
Cassiopeja, de gamla vanliga. Men från och med den här seglingen har vi
även tagit hjälp av den moderna tekniken och laddat hem ett par olika
stjärnappar till Ipad. Den vi finner bäst är: Stjärna 3D+, där får man
namnet på alla stjärnor, man riktar in skärmen mot himmelen och får direkt
namnet på tusentals himlakroppar, så enkelt det blev.
Här kommer en fråga till alla läsare: I vilken stjärnbild ingår stjärnan
MIMOSA ?

3 comments:

  1. Google säger att MIMOSA är ett hotell med en STJÄRNA. Så mitt svar är stjärnbilden Rom!

    ReplyDelete
  2. Om jag minns rätt från astronaven så är det en stjärna ur Södra Korset!
    Minns faktiskt när jag såg den första gången!
    /Tobias

    ReplyDelete
  3. Just nu kommer jag bara på Mimosasalladen

    ReplyDelete