Tuesday, May 27, 2014

Kokosnötsblogg

Öarna i Tahanea-atollen är gröna, tät vegetation med många palmer med
dignande klasar av kokosnötter. Man blir väldigt sugen att plocka en. Vid
stranden fann vi en palm, lagom hög med en gulbrun nöt i toppen. Perfekt !
Jag klättrade upp och lyckades vrida loss nöten som satt ganska hårt fast.
Det kluckade fint då jag skakade nöten. Ute på Anastasias akterdäck angrep
jag sedan nöten med yxa och kniv. Ytterskalet är tjockt och sitter hårt
fast. Jag högg av toppen på nöten och smakade på kokosvattnet, lite
märklig smak, söt, något fadd, men säkert väldigt nyttig. Med yxan klöv jag
sedan nötten och kokosköttet var vitt och lagom fast. Vi provsmakade laget
runt-ganska gott. En del mixades senare och blandades i kvällens drink,
Rompunch, som avnjöts i sittbrunnen medan solen sjönk ner i horisonten.

Gästbloggare W
Wiggos kokosnöt

No comments:

Post a Comment