Friday, February 5, 2016

Gamla vänner och kollegor i Australien

Nu har vi hälsat på en gammal sjökaptenskollega igen. Fått god mat och vin, samt delat gamla sjömansminnen, Kapten Anders jobbar som befälhavare på en stor kryssningsbåt och bor här i utkanten av Brisbane sedan 20 år tillbaka.  Han har under hela sitt yrkesliv varit verksam till sjöss som både skeppare och lots. Anders var kapten på min första båt jag hade som styrman 1978, är det inte helt otroligt längesen !!

Jag kommer ihåg att jag var jättenervös när jag efter påmönstring på den lilla paragrafaren Breezand skulle ta min första vakt. Vi lämnade Tuborg-hamnen i Köpenhamn och skulle gå norrut, jag tror vi skulle till Göteborg. -”Jag går ner nu från bryggan ”sa kapten när vi kommit utanför pirarna, okey sa jag och stod fullständigt paralyserad när jag för första gången i mitt liv passerade Helsingborg-Helsingör som styrman på vakt. Allting avlöpte väl och är nu sparat som ett gott minne.

No comments:

Post a Comment