Wednesday, June 8, 2016

Sjömansminnen Minerva del två

Efter ett par kortare törnar på båtar som också gick på de kalla
breddgraderna fick jag till sist drömjobbet som lättmatros på Ostasiatiska
kompaniets HAKONE. Nu skulle jag segla på värmen, ett uttryckt jag hört
under de första åren, och lät det inte lockande? Segla på värmen, ja ni
förstår att glädjen var total när jag mönstrade på, erfaren kände jag mig
också och behärskade sjömansspråket till fullo.
Vi seglade från Göteborg via norra Europa och lastade styckegods till
fjärran östern. Resan blev lång eftersom Suezkanalen var stängd, så gick
fartygsstråket runt Afrika. Vi angjorde ett tiotal hamnar från Port Kelang
i Malaysia ända bort till Japan, och hade oftast långa liggetider då godset
som lossades och lastades var styckegods, containrar hade vi bara på
väderdäck. Vilken underbar tid, vi besökte ställen man aldrig annars skulle
komma till på den tiden, bland annat lastade vi DelMontes ananaskonserver
från en träbrygga i Bugo på Filipinerna. Jag minns vidare min fascination
av att vara i Shanghai, det var under mäktigaste Mao-tiden, det fanns inga
reklamskyltar bara propaganda affischer på Mao och glada arbetare. Alla
människor bar i stort sett likadana kläder, det fanns nästan inga bilar men
miljontals cyklar och på floden vi ankrat, seglade gamla djonker som
antagligen sett likadana ut under århundranden.
Fantastiska minnen och fantastisk sjöresor, vägen tillbaks till Europa gick
vi via Stilla Havet och genom Panama-kanalen, efter två rundresor hade 12
månader gått och då hade jag äntligen uppnått mina 30 sjömånader och kunde
ansöka om inträde till sjöbefälsskolan i Göteborg.






4 comments:

  1. Och då träffades vi på sjöbefälsskolan! Jag hade bara 18mån sjötid, men fick dispens för jag seglade redan styrman och det var sannerligen brist på dom. Sen hade vi 3glada år uppe på Kvarnberget!

    ReplyDelete
  2. Så kul att läsa om sjömanslivet, på de stora fartygen. Jag o maken satt o diskuterade önskedrömmar här om dagen. Dvs sånt vi väldigt gärna skulle vilja göra men som antagligen är ouppnåeligt. En sådan var att gå med ett lastfartyg på en resa. Nu får jag det ju nästan iallafall 😊
    Men vems minnen är det? Anna-Karins eller Thomas?

    ReplyDelete