Tuesday, February 28, 2017

30 20S, 012 35E

Vad gör ni hela dagarna på sjön? Ja förutsatt att allt fungerar kan en dag
se ut så här:
Kl04.00 kommer AK på vakt, ganska sömndrucken väcks jag med en färdig kopp
te. Långsamt vaknar jag till liv och det är ofta dagens bloggtext skrivs
under den här tysta tiden, när natten går över idag, i mitt tycke en
underskattad tid på dygnet.
Kl08.00 är det dags för Th att vakna och jag tar några timmars vila. Th
lyssnar ofta på något radioprogram, städar lite eller bara sitter och
funderar på något projekt.
Ungefär vid 11.00 äter vi brunch, kaffe bröd och ofta någon rätt med ägg.
Kl 12.00 är dagens middagstid, viktig tid för alla gamla sjöbusar. Då
skrivs position, ytter temperatur, barometer och vindstyrka in i loggboken,
positionen dateras och markeras i det elektroniska kortet. Strax därpå
skickar jag position och bloggtext för publicering och tar även hem nya
grib-väderfiler.
Sen går eftermiddagen utan ett speciellt vaktschema. Man kanske badar,
duschar eller diskar. Tar fram en bok och läser, tittar på foton gör en
liten film. Fri hopp och lek som vi säger.
Kl 15.00 kommer dagens höjdpunkt, då dricker vi en liten eftermiddagsöl och
spelar ett spel, viktigt och trevligt att vara social i en liten
besättning.
Sen fortsätter det fria obetvingade livet fram till 18-19 nångång då vi
äter den lagade middagen, kort därefter ser vi på TV, detta innebär att vi
tittar på ett avsnitt av någon serie, just nu är vi inne på Tudors S02.
Ibland förekommer även lördagsmatiné om vädret är gott.
Nu är det blir mörkt går Th går och lägger sig och jag fortsätter med lite
skrivarbete eller annat och någongång runt midnatt eller tidigare går Th på
nattvakten eller hundvakten som den också kallas.

Så nog går timmarna här ute till havs.

2 comments: