Saturday, March 25, 2017

7 36S 023 6,8W

Bryggan, styrmännens arbetsplats, bemannad dygnet runt till sjöss, på
natten endast upplyst av kompassens svaga sken. Autopiloten påkopplad, som
styrman gick man sen långsamt från sida till sida,dels för att hålla sig
vaken och dels för att ha koll på horisonten. Ibland står man och hänger
framme vid ventilerna, kanske byter några ord med utkiken. Ville man ha en
kopp kaffe fanns det oftast en kaffekokare på akterkant av bryggan, och
alltid en öppnd burk kondenserad mjölk.
Det var ganska sparsamt med instrument på de gamla bryggorna. Det var
ratten med kompassen framför och roderlägesvisaren uppe i taket, en radar,
maskintelegrafen, VHF och gränsvågen med nödmottagaren som automatiskt
öppnade vid nöd, kallades för göken. Kikarna var placerade på förkant så
man lätt skulle hitta dem i mörkret.
På vissa båtar fanns det ett brandövervakningssystem från lastrummen, det
bestod av ett rör från respektive lastrum med en liten fläkt som sög upp
luft, i det lilla röret fanns en bit ullgarn. När man tittade in i tratten
framför kunde man då se om ullsnöret rörde sig, då var det rökfri luft som
kom ifrån rummen.
På akterkant bryggan var navigationshytten, avskärmad med svarta gardiner
som drogs för på kvällen, i navigationshytten låg skeppsdagbok och aktuellt
sjökort framme på bordet. De viktigaste instrumenten kronometer och
sextant förvarades här, kanske det fanns en radar här också, och vi får
inte glömma radipejlen och den gamla DECCA-mottagaren.
En brygga av idag liknar mer en övervakningscentral, skärmar högt och lågt,
ergonomi finns med i tanken när bryggan designas ,Navigatören sitter i
bekväma stolar med både elvärme och en liten fläkt om man blir för varm i
häcken. Inte som förr då det fanns en stol på bryggan nämnd lotsstolen och
där skulle tamejfan ingen sitta, så det så!

2 comments:

  1. Aha, sextant, ja där har jag ett minne oxå som var lite roligare. Slutet av sjuttiotalet i röda havet på väg mot Jeddah. Inget decca eller loran så det var som översturman till att ta fram selected stars (HO 248???tror jag det var) och förbereda sju trevliga stjärnor att lägga ortlinjer med. Sagt och gjort, uträkningar klara, turordningen fastställd så man började i rätt ordning med tanke på solens snabba stigning, tersuret i näven så pang ut på vingen med sextant inställd i approxim.vinkel och bäringslinjalen klar på pejlen........ Såg ingenting!! Vad i h-vete är det nu då!!?? Tittade igen på speglarna och ser då att imman och kondensfukten lagt sig på glasytorna. Den AC kalla bryggans inverkan på sextanten gjorde att mötet med röda havets fuktiga värme gav upphov till fadäsen. Det blev ett snabbtorkande och jag hann rädda de två sista stjärnorna med halvtaskig skärning. Så då lärde man sig att lägga ut sextanten utanför dörren i god tid innan det var dax!!

    ReplyDelete